Bloggen, facebook, twitter en LinkedIn, we communiceren ons suf op internet, maar hoe doen we het sociaal?

Peter en Nico zitten naast elkaar op de bank: de één met zijn Mac, de ander met zijn I-pad. “Zullen we vrienden worden op LinkedIn?” vraagt Peter. “Ja, leuk,” antwoordt Nico. Zij kunnen elkaar echter niet vinden. De verbinding met het lokale netwerk verloopt moeilijk, op internet komen allerlei boodschappen en mensen voorbij en voor ze het weten, zijn ze een uur verder, ieder voor zich bezig,  maar niet met elkaar. Terwijl ze nog geen 30 cm van elkaar af zitten, zijn zij geen vrienden geworden op internet. Komisch of triest?

digi bi Snoopy
digi bi Snoopy

Digi bi

Ik ben van voor het digitale tijdperk. Misschien dat ik daarom soms wat zuinig kijk wanneer mensen vol lof over social media praten. Ik zal eerlijk zijn: als communicatiemiddel is internet natuurlijk niet meer weg te denken en het heeft veel voordelen. En bloggen is iets dat ik leuk vind. Toch merk ik dat ik mijn vraagtekens heb en ik noem mijzelf daarom tweeslachtig: een digi bi. Gek eigenlijk wanneer je bedenkt dat ik voor websites teksten schrijf.

Oude en nieuwe communicatiemiddelen

Je moet op internet, anders besta je niet, is een veelgehoorde uitdrukking. Nu is internet een nieuw communicatiemiddel zoals de tv in de jaren ’60 van de vorige eeuw. Voor alle nieuwe communicatiemiddelen geldt dat het extra werk is. Je moet de oude methoden niet bij het vuilnis te zetten, maar je moet je communicatie uitbreiden en het nieuwe middel op de juiste manier gaan inzetten. Mijn motto is daarom: overdrijf het belang van social media niet: bedenk wat je met Facebook, LinkedIn, bloggen, een website, Twitter en andere social media wilt doen.

Kies de juiste social media

Het allerbelangrijkste advies is: denk na! Wat wil je bereiken? Wat kun je zelf doen? Waar zitten jouw klanten? Wanneer zij op Facebook actief zijn, is het wellicht handig met hen via Facebook te communiceren. Zijn zij actief op Twitter, stuur dan tweets de wereld in. Dat is deel 1 van mijn advies. Mijn tweede advies is: kies. Twitteren als een kip zonder kop of sociaal doen via Facebook zonder plan is zonde van jouw en mijn tijd. Vergeet niet dat de persoonlijke benadering het sterkste communicatiemiddel is dat er bestaat. Het is ook het duurste, het kost relatief veel tijd en is niet altijd haalbaar. Daarom zijn aanvullende communicatiemiddelen belangrijk zoals nieuwsbrieven (gedrukt of digitaal) en social media. In jouw persoonlijke aanpak ligt echter de grootste kracht als mens en als bedrijf. Blijf bij jezelf en kijk naar wat je wilt bereiken. Ga voor kwaliteit.

Ga digitaal en blijf sociaal

Wanneer je digitaal bezig bent, let dan op de volgende punten:

  • bezint voor je begint,
  • doe het gericht en
  • leg accenten.

Het is net als met woorden. Schrijven is schrappen. Het kan slimmer zijn om gewoon een gesprek te voeren via de telefoon of iemand uit te nodigen voor een kop koffie of een glas wijn. Je bent trouwens van harte welkom om bij mij langs te komen: appeltaart eten via social media is nog steeds niet mogelijk!